تبلیغات
انجمن علمی «علم اطلاعات و دانش شناسی» دانشگاه رازی کرمانشاه - کتابی در حوزه بهبود بازیابی اطلاعات تخصصی در زبان فارسی منتشر شد
انجمن علمی «علم اطلاعات و دانش شناسی» دانشگاه رازی کرمانشاه
تاریخ : پنجشنبه دوازدهم اردیبهشتماه سال 1392
کتاب "امکان سنجی تعیین خوانایی مفهوم پایه با هدف بهبود بازیابی اطلاعات در حوزه های تخصصی در زبان فارسی: مورد کاوی علوم رایانه" نوشته دکتر شعله ارسطوپور منتشر شد.

کتاب "امکان سنجی تعیین خوانایی مفهوم پایه با هدف بهبود بازیابی اطلاعات در حوزه های تخصصی در زبان فارسی: مورد کاوی علوم رایانه" نوشته دکتر شعله ارسطوپور، عضو هیئت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و رییس گروه ارزیابی و توسعه منابع این سازمان منتشر شد.

 

بیش از 80 سال است که محققان حوزه آموزش توجه خود را معطوف به بحث سطح دشواری و سادگی متون کرده‏اند.  پذیره و اصلی که در ابتدای امر به شکل گیری و رشد این حوزه پژوهشی کمک کرده، باور محققان به این بوده است که می توان درجه و سطح دشواری یک متن را از طریق فرمول‏هایی مشخص محاسبه کرد.

 

کتاب "امکان سنجی تعیین خوانایی مفهوم پایه با هدف بهبود بازیابی اطلاعات در حوزه های تخصصی در زبان فارسی: مورد کاوی علوم رایانه" بر دشواری متون تخصصی تمرکز دارد. یکی از زمینه‏های دارای اهمیت در برقراری پیوند میان بازیابی اطلاعات و سنجش خوانایی، استفاده از سنجه‏های خوانایی مفهوم-پایه است. سنجه های مطرح در حوزه سنجش خوانایی مفهوم – پایه، در حقیقت برای استفاده در بازیابی‏های مرتبط با حوزه‏های موضوعی خاص مناسب می‏باشند. این درحالی است که در ایران پژوهش‏های صورت گرفته در حوزه سنجش خوانایی از بدو امر تاکنون بیشتر بر سنجه‏های نحوی تاکید داشته و در آنها به سنجه‏های مفهوم‏پایه و در نتیجه بازیابی حوزه-وابسته در متون فارسی کمتر توجه شده است.

 

پژوهش منعکس شده در این نوشتار به این مساله می پردازد که آیا می توان با سازه‏یابی بخش‏هایی از یک متن فارسی، سطح مخاطبان آن را به صورت خودکار با استفاده از سه شاخص فلش- دیانی، دامنه مدرک و هم‏گرایی مدرک تعیین کرد. با توجه به اقبال جهانی از استفاده  از شاخص‏های کلاسیک خوانایی در بازیابی اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی، ارزش افزوده پژوهش  صورت گرفته در آن است که گامی فراتر نهاده نه تنها به بررسی و امکان سنجی استفاده از یکی از شاخص‏های بومی‏سازی شده سنجش خوانایی نحوی (فلش – دیانی) برای سطح‏بندی مطلب می‏پردازد، بلکه با استفاده از دو شاخص سنجش خوانایی معنایی (دامنه مدرک و هم‏گرایی مدرک)،  خوانایی محتوایی مدارک بازیابی شده برای غیر متخصصان را نیز مورد بررسی قرار می‏دهد. مساله‏ای که علی‏رغم اهمیت بسیار زیاد در بسیاری از پایگاه‏های اطلاعاتی و در سطح وب نادیده انگاشته می‏شود. کتاب حاضر در 213 صفحه با حمایت مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در سال 1391 به چاپ رسیده است.

 

این کتاب در وب سایت مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به نشانی www.ricest.ac.ir نصب شده است و علاقمندان می توانند از این کتاب استفاده کنند.




طبقه بندی: تازه های خبری، 
ارسال توسط انجمن علمی «علم اطلاعات و دانش شناسی» دانشگاه رازی کرمانشاه
موضوعات
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
نویسندگان
آمار سایت