تبلیغات
انجمن علمی «علم اطلاعات و دانش شناسی» دانشگاه رازی کرمانشاه - انجمن مدرسان كتابداری و اطلاع‌رسانی هند (IATLIS)
انجمن علمی «علم اطلاعات و دانش شناسی» دانشگاه رازی کرمانشاه
تاریخ : دوشنبه بیستم آذرماه سال 1391

انجمن مدرسان كتابداری و اطلاع‌رسانی هند (IATLIS)

Indian Association of Teachers of Library and Information Science

 

در 19 دسامبر 1969 همایشی با شركت مدرسان رشته كتابداری از چندین دانشگاه هند در محل مركز مدارك پژوهش و آموزش در شهر بنگلور و به‌همت پی.ان.كائولا برگزار گردید. در این نشست كه به ریاست سی.كی.لانگریج تشكیل شد، كائولا به درخواست دی.بی.كریشنارائو به توصیف ساختار آموزشی كتابداری در كشور و نیاز به تأسیس انجمنی از مدرسان كتابداری هند پرداخت. پس از گفت‌وگوهای تخصصی در این زمینه، در پایان این جلسه كمیته‌ای تخصصی به ریاست كریشنارائو و دبیری كائولا تشكیل و تأسیس انجمن مدرسان كتابداری هند به‌عنوان سازمانی تخصصی در سطح ملی رسماً اعلام گردید.

 

اهداف:

عمده‌ترین اهداف این انجمن عبارت است از: ترویج و توسعه آموزش كتابداری در هند؛ توسعه تحقیقات كتابداری؛ توسعه انتشارات تخصصی در قالب كتاب، نشریه، و جز آن؛ برگزاری همایش‌های علمی؛ خدمات مشاوره‌ای در زمینه آموزش كتابداری؛ توسعه و ارتقای آموزش‌های ضمن خدمت كتابداری برای مدرسان؛ و توسعه و ترویج خدمات رفاهی مدرسان كتابداری در سراسر هند.

این انجمن عمدتاً مسائل و مشكلات موجود در آموزش كتابداری هند را مورد مطالعه قرار داده و از طریق سازماندهی و برگزاری همایش‌های ناحیه‌ای و ملی در این زمینه، نتایج تحقیقات انجام‌شده را اعلام می‌دارد. كلیه فعالیت‌های انجمن توسط كمیته‌ای اجرایی مشتمل بر هفده نفر متخصص اداره می‌گردد. اعضای این كمیته كه با آرای مستقیم به‌مدت دو سال انتخاب می‌شوند در جلسات سالانه‌ای كه انجمن برگزار می‌كند فعالیت‌های انجام‌شده را به اطلاع سایر اعضا می‌رساند. انجمن، علاوه بر پذیرش اعضا از میان مدرسان كتابداری، تعدادی عضو نیز از میان كاركنان ارشد كتابخانه‌ها، دانشجویان، و سایر علاقه‌مندان به آموزش و پژوهش در زمینه كتابداری می‌پذیرد.

فعالیت‌ها:

 از عمده‌ترین فعالیت‌های این انجمن برگزاری همایش در زمینه مسائل و مشكلات موجود در آموزش كتابداری بوده كه مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

1. روش‌های تدریس در آموزش كتابداری (مركز مدارك پژوهش و آموزش، بنگلور: 19-21 دسامبر 1970)

2. برنامه‌های درسی آموزش كتابداری در مقطع كارشناسی (دانشگاه كارناتاكا، داروار: 9-11 مارس 1973)

3. ارتباط آموزش علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی با تغییر نیازهای اطلاعاتی كشور (دانشگاه هند و بنارس، بنارس: 13-18 مارس 1981)

4. كاربرد مواد دیداری ـ شنیداری در آموزش علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی (لكهنو: 9-10 نوامبر 1986)

5. آموزش كتابداری دانشگاهی (دانشگاه گلبرگه، گلبرگه: 21-23 نوامبر 1988)

6. اصلاح برنامه درسی علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی (دانشگاه سائو راشترا، راجكوت: 14-16 دسامبر 1989)

7. پنجاه سال آموزش علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی در هند (دانشگاه میسور، میسور: 27-29 نوامبر 1997)

همایش‌های برگزارشده توسط انجمن مدرسان كتابداری هند همواره تأكید بر همكاری میان انجمن‌های مختلف فنی و تخصصی كتابداری در هند داشته است. این انجمن ضمن مطالعات و بررسی‌های كارشناسی در زمینه مسائل و مشكلات آموزش كتابداری، راهكارها و توصیه‌هایی را به نهادهای دولتی ارائه می‌كند؛ از آن جمله پیشنهادهای زیر به كمیسیون بورس‌های دانشگاهی، كه یكی از سازمان‌های فعال ملی در امر آموزش در سطح هند است، ارائه گردیده است:

1. تخصیص بودجه‌ای مستقل به امر تحقیقات كتابداری

2. تأمین مدرسان تمام‌وقت برای گروه‌های كتابداری در دانشگاه‌های هند

3. تأمین تسهیلات و امكانات بیشتر در امر آموزش كتابداری در مقطع تحصیلات تكمیلی

4. تغییر نام گروه‌های آموزشی كتابداری به علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی

در جهت اشاعه اطلاعات در زمینه آموزش كتابداری و انعكاس اخبار، رویدادها، و مسائل و مشكلات در این زمینه؛ انجمن دست به تهیه، چاپ، و انتشار مرتب منابع مطالعاتی مختلف زده است كه از جمله می‌توان به دو نشریه ارتباطات انجمن مدرسان كتابداری و علوم اطلاع‌رسانی هند كه از سال 1981 چاپ و به‌صورت رایگان میان اعضا توزیع می‌گردد؛ و گزارش سالانه انجمن كه شرح فعالیت‌های سال گذشته را ارائه می‌كند اشاره داشت.

انجمن علاوه بر انتشار این نشریه‌ها، انتشارات دیگری نیز دارد كه به‌صورت كتاب، جزوه، و مانند آن چاپ شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. عمده‌ترین این منابع عبارتند از:>تحقیقات كتابداری و اطلاع‌رسانی در هند: كتابشناسی دوره دكتری و كارشناسی ارشد فلسفه و پایان‌نامه‌های كارشناسی ارشد علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی؛ شرح  حال مدرسان كتابداری و اطلاع‌رسانی هند ؛ و >راهنمای  مدارس كتابداری و اطلاع‌رسانی هند  (1: ج 10، ص92-95)

این انجمن همچنین در سال 1997 اقدام به چاپ مقالات ارائه‌شده در پانزدهمین همایش ملی خود با عنوان >پنجاه سال آموزش كتابداری در هند كرد كه مشتمل بر 25 مقاله در مورد مسائل و مشكلات گوناگون آموزش كتابداری این كشور است.

انجمن مدرسان كتابداری هند ایجاد یك خط‌مشی ملی برای آموزش كتابداری و اطلاع‌رسانی در سطح كشور را دنبال و در این زمینه نشست‌هایی برگزار كرده است. علاوه بر این، انجمن تاكنون فعالیت‌هایی در جهت ایجاد مركزی برای تهیه منابع و مدارك مورد نیاز برای آموزش كتابداری به انجام رسانده كه نتایج مفیدی در پی داشته است.

این انجمن روز دوازدهم اوت هر سال را كه مصادف با سالروز تولد رانگاناتان*، كتابدار هندی و چهره شناخته‌شده بین‌المللی است، به‌عنوان "روز كتابداری" در هند معرفی كرده كه این امر موجب تشویق بیشتر گروه‌های كتابداری دانشگاه‌ها برای انجام تحقیقات علمی در زمینه آموزش كتابداری گردیده است.

منبع:

ویکی پدیا

 

 




طبقه بندی: علمی - پژوهشی، 
ارسال توسط خانم جوادیان
موضوعات
آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
نویسندگان
آمار سایت